Public service vs. Ingen service

I och med att vi flyttar från något som är vårt eget, till något som inte alls är vårt eget, ställer det till vissa problem.

Detta är ett:

Vi kan inte ta med parabolen.

 

Då vi varit väldigt nöjda med Viasat som leverantör såg vi ingen anledning att byta. Tvärtom.

När vi inte kommer ha hus och trädgård att behöva ta hand om så känns en uppgradering med massa filmkanaler som ett lämpligt substitut.

 

Det som är det underliga i detta är att jag tydligen måste sluta vara kund hos Viasat, för att kunna bli kund hos Viasat.

Jag måste alltså betala tre stycken uppsägningsmånader i och med att jag vill fortsätta nyttja deras tjänster.

 

Detta tyckte jag verkade lite lustigt, varvid ett samtal till deras kundtjänst genomfördes.

Om det gick bra?

Joråsåatte...NÄE.


Samtalet gick till ungefär som följer:

(Notera även att personen som svarade använde en illa dold spelad trevlighet. Sannolikt hade han också sådana byxor som inte går att dra över röven.)

- Välkommen till Viasat, jag heter (här skulle jag kunna skriva ett namn, men PUL tillåter inte riktigt det). Vad kan jag hjälpa dig med?

- Hej, jag ska flytta, men vill fortsätta vara kund hos er.

- Vad trevligt.

- Ja, det tycker jag med. Problemet är att jag inte kan ta med parabolen, då jag flyttar till ett hyreshus där det inte är tillåtet.

(Här tystnar samtalet lite grand. Jag gissar på att han hämtar en kopp kaffe.)

- Ajdå.

- Men vi har Bredbandsbolaget som leverantör i fastigheten, via dem kan vi ju teckna Viasat Guld och på det viset uppgradera oss lite.

- Det är ett bra paket, du får du nästan allt vettu.

- Jo, vi tyckte det lät bra. Men eftersom vi vill fortsätta köpa era kanaler känns det olustigt att behöva betala 3 månader extra för att även få kanalerna till en plats där vi inte befinner oss.

- Jo, men du köper inte kanalerna av oss. Du köper dem av Bredbandsbolaget, som köper dem av oss.

- Ja. Ni får alltså betalt av mig indirekt.

- Javisst. Alla vägar bär till Rom vettu.

- I och med att jag då, indirekt, betalar till er, borde det väl på något sätt gå att lösa... jag vill ju trots allt fortsätta vara kund och ge er MER pengar varje månad...

- Det ordnar sig vettu.

- Vad ordnar sig?

- Vi avslutar ditt gamla abonnemang.

- Men då kommer jag ju fortfarande behöva betala 3 månader?

- Jadå, det ordnar sig vettu.

- Återigen: Vad ordnar sig?

- Sådär. Då är ditt abonnemang avslutat per den siste november. Är det något mer jag kan hjälpa dig med?

- Ja. Du skulle kunna svara på mina frågor.

- Javisst. Tack ska du ha, och tveka inte att höra av dig om du har fler funderingar.

Samtal avslutades.

 

Ungefär där spred sig en vilja att döda i min kropp, eller åtminstone göra någon väldigt, väldigt illa.

Jag gjorde som varje svensk person, uppväxt med Jantelagen, gör i en sån situation: Jag skrev ett argt e-mail till företaget.

 

Jag har inte fått något svar på det heller.

 

Jag vet vad ni tänker nu. Jag tänkte likadant.

Bojkotta det där jävla företaget. Inte en förbannad spänn till ska de få. Däremot ska de få det där parabolantennshelvetet uppkört rätt i sin dokumentärkanal.

Sådär behandlar man fanimej inte sina kunder. Idioter.

 

Men.

Viasat innehar rättigheterna till Premier League, Champions League och från och med nyss även OS.

Även ni som bara känner mig ytligt vet vad det betyder.

 

Jag är deras bitch. De kan bete sig hur jävla illa de vill. Det spelar ingen roll.

De har saker jag vill ha och som jag skulle gå över lik för att få.

 

Jag står i duschen. Jag har tappat tvålen.

Välkomna Viasat.

 


Kommentarer
Postat av: natalie

Jag vill här kort nämna att jag gärna bojkottat dem.

kram

2011-09-25 @ 17:32:52
Postat av: Anonym

Fantastiskt!

2011-09-25 @ 18:30:27
URL: http://hattifnattanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0