Hoppsan Kerstin

Howard Webb gjorde en mycket bra match idag.
För er som inte vet det så är Howard Webb fotbollsdomare (och polis).
För er som inte vet det så har det varit starka diskussioner angående just domare senaste dygnet.

Här följer, som Patrick Ekwall skulle sagt, my side of the case:

Två personer, Larrionda och Espinosa från Uruguay, missade det som hela världen (inklusive Stevie Wonder) såg. Frank Lampards skott var över mållinjen med ungefär en John Holmes-längd i matchen Tyskland-England, som sedermera Germanerna segrade med 4-1.

Tyskarna hade vunnit ändå. De gör sånt tyskarna. Särskilt mot engelsmän.

Men domslutet, eller bristen på detsamma, är givetvis en skandal.

Om detta inte vore nog så var Carlos Tevez ungefär ett kvarter offside när han kalufsade in 1-0 för Argentina mot Mexiko senare på kvällen.

Linjemannen, eller ursäkta – assisterande domaren (eftersom deras status säkert höjs efter detta) upptäckte detta fatala misstag när repris visades på arenans storbildsskärm varvid han kontaktade sin huvuddomare Roberto Rosetti.

Då det är förbjudet att använda tekniska hjälpmedel, samt att domarens beslut är oåterkalleligt, så godkändes målet ändå.

Det är också skandal, även om parallellen finns i rättssamhället likväl. (En domstolsjury tvingas ibland bortse från nämnda bevis och polisen får inte använda uppgifter de fått i en telefonavlyssning om det inte rör just ärendet de fått tillstånd för.)

 

Så nu ropas det på målkameror. Ropar jag också?

Ja. Kanske. Men mest nej. Givetvis beroende på hur användandet läggs upp.

 

Straffområdesdomare? Självklart.

Testade i Europa-League med framgång. Jag undrar varför dessa inte används i VM redan...

 

Men var är grundproblemet?

Är vi tillbaka på det där med moral och etik?

Skulle Manuel Neuer, likt Mats Wilander, slängt in bollen i eget mål?

 

Jag minns när jag spelade fotboll som liten, på skolrasten eller med kompisarna efteråt.

Vi hade ingen domare, nog fan gick det bra ändå.

Allt som oftast så erkände vi om vi tagit med handen eller satt krokben för någon.

Var det oskiljaktigheter så hotade han vars boll vi använde att gå hem om det inte blev som han tyckte.

När jag sedan började spela med domare så blev det annorlunda.

Helt plötsligt blev det okej att fuska, bara man inte blev upptäckt av mannen i svart.

 

Moraliskt eller etiskt? Inte någonstans.

 

Det är inte lätt att vara domare (jag talar av erfarenhet).

Sällan uppskattat, ofta utskällt.

Givetvis måste förutsättningarna förbättras. Och det fort! Annars dröjer det inte länge innan någon VM-domare behöver samlas ihop i delar. (Huliganism – ett helt annat och större problem).

 

Kanske är lösningen att Dirk Kuyt, som verkar vara en sympatisk och ärlig man, tar med sin egen boll i kvartsfinalen mot Brasilien.

Då kan han bestämma om de andra inte kommer överens.

 

That's my side of the case

(Utan övriga likheter med TV4's ledsjärna)



Kommentarer
Postat av: Natalie

Tyskarna vann inte över England under andra världskriget. Ville bara lägga till det =)

2010-06-29 @ 08:56:47
URL: http://natalie-lilly.blogspot.com/
Postat av: mats

Underbart!!!



gillar spec "en john holmes längd" eller "han var offside ett kvarter"!!!! hahaha... nu ska det bli riktigt intressant resterande matcher!!



och det roliga är ju att iaf jag inte har en aning om vem som kommer vinna! :)

2010-06-29 @ 11:35:29
Postat av: Arvendal

@Natalie:

Sant. Men tyskarna vill inte höra talas om det, minns "Don't mention the war" från Fawlty Towers.

Numer har engelsmännen sitt: "Don't mention the four".



@Mats:

Jag vet. Men jag vill inte skryta, så jag håller det för mig själv tills VM är färdigspelat.

2010-06-29 @ 16:55:20
URL: http://signeratarvendal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0