I can feel it, coming in the air tonight!

I och med att jag befinner mig i sådan lycka och glädje, nyligen hemkommen efter ett underbart bröllop och en lika underbar bröllopsfest, där jag dessutom förlorade toastmasteroskulden, så tar jag mig friheten att publicera talet som jag höll till brudgummen - med reservation för att jag missat några av live-korrigeringarna.

(Även om ni som var med inte tror det, så hade jag faktiskt ett manus - och jag hade övat innat)

Här kommer det:

 

Jadu Mats: 17 år har det gått, sen vi gick in i det där klassrummet på Djäkneparksskolan som två nervösa tonåringar utan tillstymmelse till skäggväxt, till att vi idag står här på din bröllopsdag...som två nervösa trettioåringar...utan tillstymmelse till skäggväxt.

Men vi har ändå varit med om en hel del under de här åren.

 

Som, ett tag åkte vi en hel del bil. Eller vi åkte ju inte så mycket.

Oftast parkerade vi bara någonstans och satt och pratade.

Det var vår lilla fristad från föräldrar och syskon och allt annat otäckt man tvingades umgås med när man fortfarande bodde hemma.

Så vi pratade om allt.

Engelsk fotboll, ost och livet i allmänhet. Hur det var och hur det skulle bli.

 

Och det var du som sade det Mats: Att bli äldre är oundvikligt, men att bli vuxen är frivilligt.

Och även om jag kommit underfund med att vi aldrig kommer bli helt vuxna du och jag så…

Det här är ganska vuxet va?

Du är nära nu.

Fru och barn, villa och….Skoda.

 

Men mycket är ju likadant som vuxen. Samma symptom, men andra orsaker.

Du vaknar ju fortfarande klockan 4 på lördagsmorgonen med torr strupe och ögon dimmiga som Englands sydkust i oktober, men inte längre för att du ”bara ville vila lite” i en buske. I spöregn. Efter en trevlig krogkväll med kanske, eller kanske inte, alldeles för mycket maltdryck, utan nu för att Albin för tredje gången under natten vill, med kärlek, överlämna en sån smaskig  pampers-present, eller se på ett avsnitt av Händige Manny.

Jag vet i alla fall vad jag tycker är mest värt.

 

Mitt främsta minne från bilen var ändå när du pratade om den där tjejen du träffat.

Det sägs ju att killar inte pratar känslor.

Det är lögn.

Det var många ord om kärlek där.

Varje gång du fick ett sms från henne var du inte kontaktbar på flera minuter. Jag vet inte hur många gånger du läste varje meddelande. (Jag fick ju aldrig se vad det stod, jag fick bara se ditt fåniga leende)

Och oron, att du tyckte och trodde att hon nog egentligen var alldeles för bra, och alldeles för snygg för dig (vilket givetvis var helt sant, men det ska jag inte nämna här).

 

Hon är här idag förresten. Hon har visserligen bytt namn precis, och är - om möjligt - ännu snyggare, men jag tror att du känner igen henne ändå. (Hon sitter bredvid dig).

 

Om ni ursäktar en klyscha: Det är en underbar resa som ni två har gjort fram hit och jag är uppriktigt glad och stolt att jag fått följa med bredvid.

Eller inte så mycket bredvid kanske – mer lite bakom.

Jag känner, och tänker, mig själv lite mer som Dustin Hoffman följde efter Tom Cruise i filmen Rain Man,

Men fortfarande lika stolt.

Jag var där den där kvällen, den magiska luciavakan, för tolv år sedan.

Jag är här ikväll.

Och jag är rädd för att oavsett vad ni hittar på, eller vart ni tar vägen, så kommer ni att få stå ut att ha mig med. Om än ett par steg bakom.

Om inte annat för att stötta om det börjar blåsa.

Då ska ni veta att jag är tung och står stabilt!

 

Jag skulle vilja prata så mycket mer, om vad vi gjort och hur mycket ni betyder för mig, men då kommer min toastmasterkollega Jenny att gå helt Hakuna Matata på mig för att jag inte följer tidsschemat.

Så...

Med det sagt tycker jag att vi åter höjer våra glas i en skål.

För min bäste vän – och hans underbara brud!

Skål!


Kommentarer
Postat av: Pär Caesar

Helt fantastiskt tal verkar det som och de där live- korrigeringarna tror jag man inte kommer undan. Men frågan är väl hur mycket av dom som märks och hur mycket som bara uppläsaren känner till.

Och till Mats - en lyckönskning till dig från en som snart står i samma sits som du gjorde igår... :-)

Svar: Visst är det så att man "freestylar", det måste man.I detta fall så har jag (utifrån det till viss mån promillehaltiga minnet) dock gjort ändringar till det som jag tror att jag sa...

Snart är dags igen ja. Härligt!
Hotellrum bokat för mig och frun den helgen!
Rasmus Arvendal

2012-07-08 @ 12:12:00
Postat av: Sten Iversjö

Rasmus! Tack för det fina arbete Du (och Jenny) lade ned inför och under bröllopet. Ni var ett par underbara toastmasters som fick kvällen att vara både rolig och underhållande. Ditt tal (härovan)till Din ungdomsvän belyser med några få ord hur mycket Ni betydde (betyder) för varandra. Och, som jag sagt till Dig vid ett tidigare tillfälle, Du borde ägna lite mer tid åt Ditt skrivande (författande?). En mycket vänlig hälsning från mig och Elisabet!!

Svar: Tack så hjärtligt Sten för de värmande orden!Det är kul att vårt "jobb" uppskattades, för vi har haft fruktansvärt roligt under hela tiden, givetvis med gårdagskvällen som det absolut roligaste.
Nästan så man faktiskt känner en liten tomhet över att det är färdigt.
Rasmus Arvendal

2012-07-08 @ 20:01:41
Postat av: Lena

Kan läsa talet om och om igen, och det är fortfarande lika roligt=) Måste också passa på att tacka igen för allt arbete ni har lagt ner för att göra vår fest så rolig! och rolig det blev den verkligen! Vi kunde inte ha valt några bättre toastmasters!
Vi ses på Rumble rasmus ;)

Svar: Det är kul att ni gillade det - det var lite min mening med talet.Och festen, som jag svarade Sten, har jag fortfarande en känsla av tomhet kvar efteråt. Ni ska inte gifta er igen snart så vi för göra om det??

Gällande Rumble...ja, kanske - Du är ju så elak och vinner hela tiden! =)
Rasmus Arvendal

2012-07-11 @ 08:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0