We don't need no education. We don't need no thought control.

Läser i tidningen att svenskar inte kan simma.

Det är lite jobbigt just nu då det är varmt och ett dopp i sjön är det som i många fall får oss att klara vardagen på ett drägligt manér.

Eller svenskar kan simma. Men inte alla.

Men alla ska kunna simma. Enligt lagen. Åtminstone de som gått i mellanstadiet senaste 3 åren.

Skolorna skiter i det och jag blir rädd.

Vad händer i skolan egentligen?

Ingen, eller i alla fall väldigt lite, idrott. Närapå ingen slöjd. Jag läste att vissa skolor har, för att klara läroplanen, infört teoretisk slöjd.

Vilka toppbetyg jag skulle haft. Jag vet precis hur man bygger ett hus. I teorin. Skulle jag praktiskt försöka bygga ett hus skulle det gå mindre bra. Jag hade problem att sätta ihop en byggsats av Villa Villerkulla till Tindra, då var det ändå ritning och färdiga bitar.

 

Och hur går en sådan lektion till?

Kommer ni in i ett klassrum där 32 elever sitter och unisont skriker ”Aj som fan”, då vet ni att de teoretiskt slår sig på tummen med hammaren under sin träslöjdslektion.

 

Men nog fan ska man lära barn att simma?

Det handlar ju om att rädda liv.

Låt vara att det ”på min tid”, för sisådär 20 år sedan, ansågs att cykelhjälm var ett möjligt tillbehör, inte ett måste, samt att bilbälte och baksäte bara var till besvär om man inte skulle åka långa sträckor.

Kan då tyckas att 20 års erfarenheter borde ha lett till någon förbättring.

 

Skolan förändras. På gott och ont.

Jag minns att det blev ett jävla liv om man inte hade omslagspapper runt skolböckerna.

Idag har ungarna datorer.

 

Vi fick ovett om vi kastade suddgummi på varandra. Hur gör de idag?

Jag tror inte att det ger samma effekt att prickskjuta delete- eller backspaceknappen på den störiga snubben tre bänkrader framför.

Svårare att dölja liksom.

 

Dagens ungdom, nu låter jag sådär gammal igen, borde få lära sig lite vett.

Inte för att jag är för aga på något vis, men en lärare ska få ta tag i en stökig elev utan att det klassas som misshandel.

Gränsen kan gå vid blodvite.

 

Eleverna mobbar lärare utan att någon vedergällning.

Jag har dock en lösning.

Lär de djävlarna fel! Så får de gå ut i det riktiga livet och tro att kvadratroten ur 25 är triangel och att bequerel är ett tjeckiskt öl.

 

Å andra sidan är det smidigare att skicka lappar till kompisarna i klassrummet idag.

Det görs via MSN.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0