Vindarna viskar mitt namn

Brott lönar sig.
Det gör mig lite ledsen, även om jag givetvis accepterar faktum.
Regler är regler.

Innan kvartsfinal 2 låg mina, förvisso milda men i alla fall, sympatier hos Uruguay.
Diego Forlan är en utomordentlig fotbollsspelare, dessutom var landet historiens första världmästare.
Ju längre matchen gick, ju mer vände mina sympatier till Ghanas fördel.
Ett afrikanskt lag som anpassat sig till systemet, med en forward i Gyan som är underbar att se med sina löpningar, uppoffrande löpningar och målsinne, lite som en afrikansk Wayne Rooney...när han inte är som han har varit i VM.

Förlängningens sista minut.
Luis Suarez räddar med knäet bollen på mållinjen.
Sekunden senare räddar han med händerna.
Då han inte är målvakt är detta givetvis väldigt mycket inte tillåtet.
Rött kort och straff till Ghana.
Detta ska bli det sista som händer i matchen...Gyan, som aldrig missar, ska bara lägga in straffen och skicka Ghana vidare till en semifinal där ett afrikanskt lag aldrig varit förut.
Men han skjuter i ribban och redan där har Ghana förlorat.

Straffsparksläggningen som följer blir en enkel match för Uruguay mot ett ofokuserat Ghana (föutom Gyan som sätter en exemplarisk straff i högra krysset.

Kontentan av detta blir att Luis Suarez (som under större delen av matchen lagt mest energi på att klaga på domaren) blir hjälte genom att på ett regelvidrigt sätt stoppa ett givet mål.

Det som gör mig förbannad är att när domaren visar honom det röda kortet så spelar han oförstående.
Jag hade kunnat acceptera det om han istället limmat bollen på mållinjen, lagt bollen på sraffpunkten och sedan vandrat ut från planen.

Och jag tycker så förbannat synd om Gyan.


Men jag tycker inte synd om Brasilien som tidigare idag blev utslaget mot Holland.
Felipe Melos stämpling på Robben var riktigt ful.
Likaså i den matchen; enormt gnäll på domaren, även ifrån media och "experter". Men detta är min blogg och det som står här är vad jag tycker (oftast sant).
Domaren i den matchen var riktigt bra.

För övrigt börjar jag nog bli gammal.
Eller skånsk.

Min föda idag har bestått av öl och sillamacka.
Underbart gott.


Kommentarer
Postat av: mats

jag lider med ghana! känns förjävligt att de ska åka ut på ett sånt sätt! hoppas att suarez blir avstängd i en ev final (vilket jag tror de inte kommer hamna i!) för att markera att det är förjäkla dålig stil!!



men holland impar! kommer bli ett riktigt kul och spännande slut på detta vm!!! :)

2010-07-03 @ 12:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0