Bläckfiskpaella

Har nyligen vakat upp ur min semifinaldvala.
Det var inte mycket till dvala. Mer adrenalin.

Fast egentligen var det inte mycket snack om saken.

Holland var bäst.
Spanien var bäst.
Ska jag sluta här?

Äh. Jag bryr mig inte om vad ni tycker. Det är min blogg och jag gör vad jag vill.
Alltså fortsätter jag.
Vi tar det i okronologisk ordning (Eller kron-ologisk, vad vet jag)

Spanien var Spanien igen, mest tack vare Pedro som sprang som Snurre Sprätt och dök upp både här och där. (Eftersom hans lag vann, så får han vara förlåten det kardinalmisstag han gjorde vid friläget i slutet)
Just Pedro, istället för en seg Fernando Torres, visade sig vara ett lyckodrag.
Carlos Puyol var Carlos Puyol igen. Tidigare i turneringen har han varit stapplig och otajmad i sitt spel. Idag var han en klippa.
Dessutom passade han på att nicka in matchens enda mål på hörna. Kanske skulle spanjorerna passa på att slå in lite mer hörnor i straffområdet istället för dessa oräkneliga antal korta varianter som allt som oftast bara leder till några procentenheter till i bollinnehavsstatistiken.

Tyskland var inte dåliga. Men de var heller inte bra. Hade bara ordet funnits på något annat språk hade de varit "lagom".
Müller saknades. Trochowski kunde inte fylla luckan. Det blev något bättre med Toni Kroos sista halvtimmen, men nog borde han ha startat.

Å andra sidan var det klart redan på förhand.
Bläckfisken Paul hade ju sagt sitt och ätit de spanska musslorna.

Holland står för motståndet i finalen.
Inte så mycket att säga om matchen. Holland hade ett välbalanserat lag och ett lugnt och medodiskt spel.
Uruguay hade Diego Forlan, det är visserligen inte så jävla illa. Men det räcker inte.
Det blev lite nervöst efter att sydamerikanerna reducerat på stopptid, men bara lite.

Gillar den allmänna hatet mot Mark van Bommel som sprids i olika forum runt om på nätet.
Jag gillar killen.
Han har gett "pain in the ass" ett ansikte. Med det menar jag inte att han på något sätt ser ut som en hemmorojd (han ser mer ut som Paolo Roberto - eller tvärtom) utan att alla hatar att spela mot honom. Tjuvknep, stämplingar och annat otyg, som topp på det har han alltid diskussioner med domaren, både vänliga och inte så vänliga.

Och Gio van Bronckhorsts mål. Herregud och O Mon Dieu! Vilket jävla skott. VM snyggaste hittills.

Dygnsrytmen är förändrad. Allt detta fotbollstittande gör att FM blir en nödvändighet.
Många långa nätter i mitt temporärt uppbyggda VM-hörn med fåtölj, laptop och TV.
Livet är till stora delar trevligt att leva.

Mindre kul: Våra volvokort har gått ut i datum utan att vi fått några nya. Att upptäcka det på macken, med en tanklampa rödare än Mao 2 mil hemifrån innebär vissa bekymmer.

Mera kul: Inte att min kära fru fått foglossningar och sammandragningar till följd av för hårt arbete, det passar under kategorin ovan. Men det faktum att hon behövde göra en läkarundersökning och nytt ultraljud gör att vi till 90% vet vilket kön vårt barn kommer ha.
Ännu så länge är det lite hemligt, men i och med att våra föräldrar vet, så vet nog ganska många ganska snart.

Nu har jag inte tid mer er. FM!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0